pondělí 11. ledna 2010

Co je dobré vědět, než vstoupím do Nepálu a spatřím Dhaulagiri?

Kudy tam, aneb letět před Dillí?

Pokud se Vám nepodaří sehnat solidní letenku až do Kathmandu, ale poletíte přes Dillí jako my, určitě si zařiďte indická víza. Pořídíte je v Praze na indické ambasádě za 800Kč. Jedná se o půlroční více-vstupná turistická víza. Neumím si představit, jestli by bylo možné se na letišti v Dillí nějak dostat pro batohy a posunout se k místnímu checkinu bez indického víza. Letenky z Mnichova nebo Prahy do Dillí lze sehnat za slušnou cenu (klidně i 10000Kč) a z Dillí do Kathmandu doporučuji zkusit:

Airindia nebo Jetlite. Nám se nakonec podařilo sehnat Jetlite za cca 7000Kč. Inspiraci můžete hledat na www.terminala.cz nebo třeba www.condor.cz.

Situace se ale může dost měnit. Čekání v Dillí doporučuji v příletové hale. Je tam relativně klid. Přímo nad příletovou halou je poté parádní jídelna, kde se dá skvěle baštit a platit kartou.

Nepálské vízum a potřebné permity pro trek

Nepálské vízum seženete až v Nepálu na letišti – klasicky visa on arrival. Stačí sebou mít cca 2 pasové fotky a velice doporučuji $40. Píšou, že berou i ostatní měny, ale raději bych to nezkoušel. Počítejte s cca 45 min. frontou, než dostanete víza a vstoupíte na území Nepálu.

Pro trek potřebujete TIMS card a vstupní permit do Anapurna Conservation Area. Kartička TIMS je zadarmo, pokud si jí zařídíte sami jako neorganizovaný trekker. Pokud si jí necháte zařídit agenturou, zaplatíte poplatek $10. Vstup do Anapurna Conservation Area nás stál 2000NRP. Oba dokumenty si můžete nechat udělat předem u nějaké agentury nebo osobně v Kathmandu nebo Pokhaře. Co jsem slyšel je to jednodušší v Pokhaře. My jsme si to nechávali dělat předem u Govindy abychom ušetřili co možná nejvíce času. Stačilo mu poslat naskenovaný pas a fotografie.

Pojištění, přiletí pro mě vrtulník?

Je dobré se s někým v Kathmandu nebo Pokhaře domluvit na garanci pojištění. Pokud se Vám něco stane, voláte satelitním telefonem svému garantovi, který kontaktuje Vaší pojišťovnu a domluví s ní proplacení záchranného letu. Poté na jeho záruku může helikoptéra odstartovat.

Velice doporučuji pojištění Alpenverein.

Technická na závěr: Pokud máte v úmyslu volat záchranný vrtulník, je dobré si sebou vzít satelitní telefon. Signál bohužel v horách není.

Na koho se v Kathmandu obrátit?

Stejně jako náš kamarád Kazach jsme si i my domluvili s Govindou. Viz. http://www.tichavsky.net/pinfo_nepal.html. Kristýně neodpovídal na e-maily, ale se mnou komunikoval výborně. Předem nám zařídil všechny permity, nijak zvlášť nám nenutil nosiče a horské vůdce, zajistil nám soukromý transport a letenky z Jomsonu a slíbil nám zajistit záchranný let v případě potřeby.

Cenu za své služby nás nechal stanovit. Nakonec jsme mu dali $150 za nás 6 lidí. Nedokážu odhadnou jestli mu to přišlo hodně nebo málo. Každopádně když jsme po něm později chtěli aby nám přebookoval let z Jomsonu tak se to bohužel nepodařilo, takže asi tak.

Jak k treku, jak z treku, nutné zařídit předem?

Pro trek není potřeba nic plánovat. Z Kathmandu jde jet autobusem do Pokhary a z Pokhary do Beni. Dohromady to zabere 2 dny. Lze si zařídit soukromý dovoz z KTM do Beni a to poté trvá pouze jeden den.

Trek se spojuje s Anapurna trekem ve vesnici Marpha, blizoučko Jomsonu, kde je letiště. Lze si dopředu pořídit letenku Jomson – Pokhara. Je zde problém na jaké datum letenku pořídit. Každopádně s datem letenky lze velice snadno pohybovat i stornovat s plným nebo 90% vrácením ceny. Nicméně vždy se tyto operace nemusí zcela zadařit…

Pokud se vám nebude chtít z Marphy letět ani šlapat, je možné jet celou cestu autobusem nebo Jeepem do Beni. Počítejte ale celý 1 den cesty z Jomsonu do Beni. V 7:00 ráno jede jediný přímý autobus až do Benni. Ostaní jezdí cca 1x za hodinu s přestupem ve vesnici Ghasa. Více viz popis dne 14.

Co sebou?

Jídlo a voda na treku

Trek jsme šli směrem z Beni do Marphy. Až do Švýcarského basecampu lze většinou 1x denně pořídit dalbát a koupit sušenky. Ze Švýcarského basecampu to je minimálně 4,5 dne cesty bez jídla, pokud se chystáte na Thapa Peak tak 5,5 dne. Aklimatizace je docela solidní, takže jsme zvládali i v nejvyšších výškách jíst vařené věci, každopádně k obědu stačí sušenky, vaří se až k večeři. V Yak Kharce jsme tea-house nenašli. Takže až v Marphě. Doporučuji vzít jídla více. Zvlášť snídaně lze koupit opravdu jen málokdy, a pokud někde objednáte dalbát, připravte se čekat než ho uvaří.

Na celém treku je spousta vody, kterou jsme nikdy nedezinfikovali. Z počátku byla docela teplá, ale nic nám nebylo.

Benzín na vaření

Benzín jsme koupili u benzínky. Měl krásnou oranžovou barvu a hořel solidně. Brali jsme 1,5 litru na 2 osoby. Vařili jsme opravdu hodně – hlavně čaj. Celý trek nebylo potřeba vařit ze sněhu a benzín vyšel královsky

Popis terénu, mačky a ostatní vybavení

Prvních cca 7 dní - až do Italského basecampu - chůze čistě po cestách, kamenech, pevné zemi. Občas prudké výstupy a sestupy, žádné lezecké partie. Dříve exponovaný část cesty mezi Muri a Bogharou již opravena.

Mezi Italským a Švýcarským basecampem prudké klesání a stoupání do žlabu uprostřed údolí – bylo nataženo lano pro přidržování se.

Dále nástup na špinavý ledovec – kameny a prach, občas prosvítající led. Ledovec se postupně pokryje sněhem – přes den relativně rozbředlý, ráno tvrdý a místy klouzavý. Chůze po vyšlapané pěšině. Ve vyšších partiích treku žádné prudké stoupání ani klesání. Výstup na Thapa Peak viz. níže.

Při sestupu do Yak Kharky – cesta nahoru a dolů ležícím sněhem, bez ledovcového podkladu.

Mačky jsme si vzali, ale nebyly potřeba. Nicméně dokážu si představit situaci, kdy potřeba budou a zvlášť pokud se chystáte na Thapa Peak tak bych je vzal.

Cepín by se možná občas hodil při vytahování kolíků ze sněhu, prokopávání díry do ledu pro vodu, ale jinak ne, leda na Thapa Peak. My měli pouze hůlky. Žádné lano ani nic podobného jsme nepotřebovali.

Mapové podklady

Docela slušnou mapu je možné koupit v Kiwi prodejně v Praze. V Nepálu mají další dvě více-méně srovnatelné mapy. Bohužel žádnou nelze zcela doporučit. Ve všech jsme nalezli poměrně velké nepřesnosti: cesta po druhé straně údolí, zavádějící délky denních tras atd. Mapy je nutné používat pouze orientačně :-).

Několik obecných informací, hlavně ceny

V hotelu nečekejte snídani v ceně. V hospodách a v hotelech jsou ceny někdy konečné, někdy bez jakési, většinou 10 - 13% daně tak poté nebýt překvapen.

Pro orientaci v cenách jsme počítali že 4NRP = 1CZK.

Několik cen pro orientaci:

Pivo: 150 – 250 NRP. Nahoře až 500 NRP

Jídlo v hospodě: 100 – 300 NRP

Hotely: 200 – 800 NRP

Užitečné soubory ke stažení

Jako GPS jsem používal mobil a program TrekBuddy. Root adresář, který je nutný nahrát na mobil aby TrekBuddy fungoval je ke stažení zde (obsahuje podkladové mapy – vychází z Microsoft maps a soubor s waypointy). Pokud Vám stačí GPS souřadnice waypointů, ty jsou tady (je tam naskenovaný dokument, z kterého jsou čerpal a soubor gpx z TrekBuddy, kde jsou Jednotlivé waypointy v el. Podobě).

Pro trek jsme informace čerpali hlavně z tohoto dokumentu, který mi poslala kamarádka.

Popis treku, který právě čtete si můžete stáhnout zde.

Fotky jsou k nahlédnutí tady.

4 komentáře:

dofo řekl(a)...

Moc pěkný popis, přesně něco podobného jsem hledal pro příští rok. Navíc bych to chtěl spojit s Annapurnou Ale to je ještě ve hvězdách. Jen dotaz: průvodce je potřebnej , nebo hodně vhodnej nebo zbytečnej? A ještě navigace přes GPS je v pohodě? Díky apěkný Nový rok.
Don
www.dofo.blog.cz

Luban řekl(a)...

Ahoj,
vezmu to postupně:

1) spojit s Annapurnou: doporučuji tyto varianty:
a) Z Jomsonu si udělat několikadenní výlet někam tam k jezeru - skoro nikdo tam nechodí a je to tam hodně super (prý).
b) Dojet busem do Tatopani a dokončit trek - člověk bude svědkem krásných výhledů na Dhaulagiri.
My jsme dost pospíchali takže nebyl čas, taky únava byla velká takže v Jomsonu si to chce chvíli oddechnout

2) Průvodce: bohužel jsme žádného pro Dhaulagiri trek nesehnali, ale potkali jsme nějaké Anglány a ty něco měli. Jinak asi by se hodil ;-) ale nutnost to určitě není.

3) GPS: neměli jsme prakticky důvod celý trek použít. Jen tak pro test: Boghara seděla, Yak-Kharka jak už jsem psal ne. Takže nevím.

Každopádně trek to byl hodně parádní takže přeji šťastnou cestu!
Klidně se někdy ozvi: bývám v Praze, Dolním Bousově nebo Dolní Kalné

blabla řekl(a)...

vynikajicí popis treku, chystame se tam v zari. kdy jste to sli vy? je tam naka hrozba lavin? uz jsem v jedny byl a nerad bych si to zvopaknul ;) diky za odpoved

Luban řekl(a)...

Ahoj,
trek jsme šli podzim 2009. Hrozba lavin nebyla žádná, to spíš kamenných. V jednom místě se jde docela nepříjemnou soutěskou. Jinak je to choďák - mírné sklony, široká údolí, nejsou potřeba ani mačky...